Villamos
Az alábbi menüben a villamos fejlesztésről osztom meg a gondolataimat. A képek sajnos nem jól látszódnak, így az illusztrációkat a képgallériában külön megtekinthetitek. A Sárga vonal a meglévő villamos szakaszt jelöli, míg a rózsaszín a létrehozandó vágányok helyét, tervezett szakaszt jelöli!
1-es villamos
Az 1-es villamos először 1984-ben indult el a mai Bécsi út és Lehel utca között. Korábban autóbuszok közlekedtek itt és a 3-as metró hosszabbításának köszönheti létrejöttét. Abban az évben érte el ugyanis a metró a Göncz Árpád városközpontját és a cél egy gyorsvillamos megteremtése volt. A villamos hosszabbítása folyamatos volt 1984-től. A legutolsó szakaszt 2019-ben adták át az Etele út/Fehérvári út és a Kelenföld vasútállomás között. Utóbbi helyen még egy 4 vágányos villamos terminált is létrehoztak a tervezett 19/49 bekötés miatt, amit végül a lakosság megtámadott. A Balázs Mór terveiben régóta szerepel a Külső Bécsi úti villamos, ami a Dél-Budai hosszabbítás során is tervezve volt, viszont a 3-as metró felújításának többlet költsége elvonta a támogatást tőle. Hát nem vicces? Pont az a metró szab gátat a fejlődésének, amelyik miatt pont, hogy létezik? Pedig szerepe fontos lenne, hiszen a Pilisi térségből érkezők könyebben válthatnának itt a villamosra, ami csökkenthetné a Bécsi út forgalmát és zajterhelését, ráadásul a temető és az üzletek eléréséhez sem lenne szükség átszállni. A külső Bécsi úti hosszabbítás ebben a tervben is szerepel.
2-es villamos
A 2-es villamos a mai formájában 1973-ban jött létre. Előtte is létezett a viszonylat, viszont, akkor még máshogy nézett ki. Volt, hogy a Dimitrov tér (mai Fővám tér) felé közlekedett. Még betétjárata is volt egészen 2014-ig a Jászai Mari tér és Boráros tér között. Mára többségben a külföldiek használják leginkább, de szerepe ennél jelentősebb, hiszen a Duna vonalában az egyik leggyorsabb kötöttpályás eszköz. Bevallom, a körúti villamosok helyett sokszor én is ezt használom. Ideje lenne viszont már felújítani, hiszen az egyik legszebb villamos vonalról beszélünk, ami bekerült a világ legszebb villamos vonalai közé a páratlan panorámájával. Érdemes lehet az akadálymentesítést is elkezdeni és akár a Vigadó térnél egy kiszélesítést is alkalmazni a biztonságosabb le- és felszállás érdekében, de a legfontosabb talán az Eötvös téri szintbeli átjáró és a Láncíd alatti alagút áttervezése volna. Ez Budapest egyetlen olyan villamos vonala, ami sokat fejlődött az utóbbi években. Legútobb a Haller utcai delta, az előtt a Kossuth téri átépítés, előtte a Fővám téri alagút átépítése zajott. A hosszabbításról sem szabad megfeledkezni! A Balázs Mór tervben régóta szerepel az északi hosszabbítás Angyalföld térségébe. Tehát ez nem az én ötletem, csak én is fontosnak tartom!! A vonal az Olimpia parknál venne egy bal ívet, majd letérve a rakpartra folytatná útját. A híd alatt állna meg, így a parkon keresztül lehetőség nyílna a körút elérésére. A korábbi szakasz is megmaradna. Hogy miért? Azt később elmesélem! A villamos vonal tovább folytatná az útját, megállna a Radnóti Miklós utcánál, a Szent István parknál, a Garam utcánál, Dráva utcánál, majd a Népfürdő utcán keresztül folytatná útját és a 15-ös busz megállóiban állna meg, végül a Dagály Strand után a Cserhalom utcán át az egykori Vizafogói vasút vágányok helyén közlekedve szolgálná ki a Marina lakóparkot és a Duna Pláza mellett állna meg, ahol a metróval is lenne kapcsolata. Ez több szempontból is fontos. Az egyik, hogy míg a szomszédos országokban, itt is fontos lehet egy kötött pályás kapcsolat az új városrésszel, hiszen az lakók is nagyobb részben választják akkor a kötöttpályás közlekedési módot. A másik szerepe a rekultiváció, ami végleg felszámolja a vizafogói vasút maradványait. Ez feljebb már megtörtént a váci úti Tesconál, ahol a töltés helyett irodaházakat építettek, ezzel teremtve egy szebb környezetet.
A másik fontos írány a déli hosszabbítás. Bár ugyan ezt nem tartalmazza a Balázs Mór terv, viszont sok közlekedés rajongó és szakember egyetért a déli hosszabbítással. A mai 51-es villamos kevésbé kihasznált, ugyanis sokan nem a Mester utca felől közelítik meg Pesterzsébetet, hanem a Boráros tér, Közvágóhíd felől. Így az egy jó alternatíva lehet, ha a 2-es villamost a Kvassay Jenő úton és a Gubacsi úton keresztül az 51-essel együtt Pesterzsébetre irányítjuk. Kérdéses, hogy mennyire szerencsés egy rozsdanegyedbe, a mélyszegény környékre villamost küldeni és ez mennyire fogja megmérgezni a vonalat azzal, hogy az ingyenutazók is terrorban tartják majd az utazóközönséget. Itt nem Pesterzsébetre gondolok, hanem a Gubacsi útra. Bár van fény az alagút végén abból a szempontból, hogy folyamatosan fejlődik a környék és épülni fog az új Galvani híd, aminek a forgalma is az Illatos út felé fog terelődni. Talán még egy jobb megoldás, ha a Kvassay Jenő út helyett tovább halad a villamos a Soroksári úton, hiszen a Ráckevei HÉV a tervek szerint itt, majd alagútban fog haladni, így lesz elég hely és az Illatos úton kanyarodik rá a Gubacsi útra. A Gubacsi út után a villamos nem a Török Flóris utcán, hanem a Baross utcán keresztül haladna, így jobban kiszolgálva a lakótelepet, majd a Topánka utcára kanyarodva Pesterzsébet város központban lenne a végállomás. A Pesterzsébeti projektről egy másik cikkben szeretnék információt adni!
3-as villamos
Ez talán Budapest egyik fegfiatalabb villamosviszonylata, hiszen a létrejöttét a 21.század elejére tehetjük, amikor is 2001-ben a régi 63-as és 13-as villamos vonalak összeforrtak az Örs Vezér terén és ebből született meg a mai 3-as viszonylat. Felújítása 2014-ben zajlott, amikor is a legmodernebb villamosok a CAF-ok vették át nagy részben az uralmat a vonalon. Északi hosszabbítást is terveztek a felújítás idején, ám én ezt egy másik viszonylattal oldanám meg. Később kitérek rá. A 3-as kapcsán a déli hosszabbítás viszont elengedhetetlen lenne, hiszen ma a kerület szélén haladva egy nem túl biztonságos környéken végállomásozik. Anno úgy tervezték meg ugyanis, hogy aki ezzel a járattal érkezik, az átszáll majd a Nagykörösi út és az Ősz utca közötti megállók valamelyikén az 52-es villamosra, hogy elérje Pesterzsébetet. Ez a mai napig sajnos így van. Aki ma a Határ úttól akar eljutni Csepelre, annak meg kétszer kell átszálnia. Emiatt fontos lenne, ha a Határ út hurok megszűnne és helyette egy, két kihúzó vágány maradna meg vészesetére és a villamos a Baross utcán kapcsolódna a 2-es villamoshoz és a Topánka utcán és a Gubacsi hídon keresztül haladna Csepel felé, miután kiszolgálta a lakótelepi házakat. Az eredeti tervek szerint a Duna utca-Zsák Hugó utca-Árpád utca-Táncsics Mihály utca útvonalon haladna, majd a Táncsics Mihály utca végén a Völgy utcánál A Béke téri Stadion melett végállomásozna. Ezt a tervezetet más közlekedési oldalak is tárgyalták már.
4-es 6-os villamos
A 4-es 6-os villamos vonalat senkinek nem kell bemutatni. Európa legforgalmasabb villamosvonaláról van szó. 2006-ba újították fel teljeskörűen és ekkor érkeztek a világ akkori leghoszabb villamosai az 54 méter hosszú holland Siemens Combinók. A vonal egy szigetüzem, így nem vegyíthető a többi villamosvonallal, maximum az 1-essel, ami kilométerekre arrább fut. Bár a 2016-os Budai Fonodó villamos projektnél a 17-es villamos vonalat bekötötték a Margit körúton, de a Pesti oldalon ez már szinte kivitelezhetetlen lenne. A legsűrűbben közlekedő viszonylatról van szó, ugyanis van, amikor egymás után jönnek, így hosszabbításuk sem túl szerencsés, hiszen hosszabb távon nehezebb lenne tartani a menetrendet. Pont emiatt én nem nyúltam hozzá, hiszen a Széll Kálmán tér és az Újbudai végállomások között elégítik ki a legnagyobb szükségletet.
5-ös villamos
Egy kis érdekesség következik. Mindenki mindenről beszél, de mindenki elfeledkezik az ötös busz fontosságáról! Létrejöttét az egykori 5-ös busz és a megszűntetett 67-es villamospotló busznak köszönheti. Mára ez lett Budapest egyik legforgalmasabb busz vonala. Mindennap hatalmas tömeg veszi igénybe Rákospalotától Pasarétig. Gondolkodott már valaki a villamosításán?? Na látjátok! Pedig ez is egy fontos nyomvonal lehet, ha villamost akarunk létrehozni, mert amíg a 12-es vonalon megy az üres villamos, addig az 5-ös buszra alig lehet felférni. A legfontosabb szerintem, hogy a nagyobb utasforgalmú vonalakat villamosítsuk! Az 5-ös villamos egy érdekes műszaki megoldás lenne, hiszen Rákospalota, Kossuth utcától indulna és egy hurokban végállomásozna ott a 12-essel együtt. A mostani út vonalán haladna végig és úgy nézne ki a Rákos úti szakasz, mint a mostani Bécsi út vagy akár az újpesti Görgey Artúr út. Közös útpályán járna az autókkal, buszokkal, majd az egykori Szent Korona útja helyett a Széchenyi úti felüljárón jönne, amit akár át lehetne alakítani aluljáróvá. A MÁV-telepnél csatlakozna be a 69-es vonalba, majd az Erzsébet Királyné útja végénél fordulna balra az egykori 67-es villamos nyomvonalán és haladna Zugló vasútállomásig és tovább a Thököly és Rákoczi úton az Erzsébet hídra, ahol rátérve az 56-os vonalra haladna a Városmajor felé. Az Attila út, így kiszolgálatlan maradna az 5-ös által. Helyette a 216-os busz vehetné át a szerepét, amely a Dísz térről indulva az Attila úton át a Széll Kálmán térig járna. A Városmajor után pedig egy jobb kanyart véve a Pasaréti térnél lenne a vágllomása, ahol egy hurokban állna meg a mostani busz terminálon. Ha ez mégis kivitelezhetetlen műszakilag, akkor javaslatként a Szent János kórház is szóba jöhet vagy akár a Kelemen László utcánál egy kihúzó vágány létesítése.
7-es villamos
Hasonlóan az előbbi 5-ös villamoshoz, a 7-es autóbusz is átalakulhatna villamos vonallá, felélesztve ezzel az egykori 44-es vonalat. Akkoriban nem volt egyik sem kihasználva, hiszen a lakótelepek jóval kijebb épültek Újpalotán, így mindenki az új autóbusz járatokkal járt be a 70-es években létrejött palotai panelházakból. Akkoriban azzal ronották el, hogy a 44-es nem lett meghosszabbítva a Rákospataktól Újpalotáig, hiszen az volt a terv a 70-es években, hogy majd az épülő 4-es metrót építik ki odáig, illetve az is keresztbe tett a villamosnak, hogy a 2-es metró miatt vissza lett vágva a Rákoczi úti szakasz a Keleti pályaudvarig. Igen, ez is a 70-es években történt! A szocializmus kora rombolást okozott a villamos vonalakban! A 7-es busz és az akkori 173-as sokkal jobb alternatívát nyújtott, hiszen a Keletinél és a Bosnyák téren nem kellett kétszer átszállni, így gyorsan el lehetett jutni a belvárosba és tovább Budára. A piros jelölésű expressz buszok jelentették az utasoknak a megoldást arra, hogy kijjebb költözhessenek a városból. Sajnos ma már sok helyen megállnak ezek a buszok és a 4-es metró is csak a Keleti Pályaudvarig jutott el pénzhiány miatt, A Balázs Mór terveiben régóta szerepel az Újpalotai villamos megépítése, viszont csak az Astoriáig. Sajnálatos dolog, hogy csak odáig tervezik, pedig egy összekötő vágánnyal simán át lehetne közlekedtetni őket a Vámház körúton és a Szabadság-hídon át Budára. Én viszont újra gondoltam az egészet, így ez a saját tervem és ötletem! A villamost nem vezetném ki teljesen Újpalotáig! A villamos csak az Újpalotai vasútállomásig járna, mivel a 4-es metró tovább épülhetne egészen Újpalotáig, így a 7-es villamosnak zuglóban csak annyi szerepe lenne, hogy a vasútállomásig kiszolgálja a keretes házas övezetet. A 4-es metró ugyanis az alábbi helyeken állna meg: Reiner Frigyes park, Zugló vasútállomás, Tisza IStván tér, Bosnyák tér, Újpalota vasútállomás. Utóbbinál az egyik vége a vasútállomásnál és villamosvégállomásnál lenne, míg a másik kijárata a Molnár Viktor utcánál pont a felüljáró szélességében. Így a felüljáró elbontására sincs szükség. Ez után megállna még a Ksémárk utca, Apollo utca között, kiszolgálva a Madách utcát és Apolló utcát, majd a Fő tér és a Vásárcsarnok között, ahol a 69-es villmomos Fő téri megállója is átkerülne a kanyarba a metró alá. Igen, ugyanis az M4 metró a Késmárk utca után középen magasvasútként folytatná útját egy olyan zárt csőben, mint amilyet a Déli körvasútnál terveznek. Ez több szempontból is előnyös. Az egyik ilyen, hogy olcsóbb a kivitelezése, mint föld alatt, a másik, hogy zajterhelés nem lesz, a harmadik pedig, hogy az automata rendszert sem zavarja meg semmi berepülő objektum vagy tárgy. A Fő tér után pedig a Szilas parknál végállomásozna. Tudom, hogy erről a metró terveknél kellene beszélni, de ezt csak azért írtam le, hogy értsétek, hogy nem maradna ki megálló kiszolgálatlanul, tehát nincs szükség a villamos tovább hosszabbítására. A zuglói szakaszon a villamos pedig olyan megállókat is kiszolgálna, mint a Császár András utca, Stefánia út, Amerikai út, Rákospatak utca, Miskolci utca, Cinkotai út. Ez a viszonylat a Hermina lakóparkban élőknek is nyújthat egy jobb alternatívát, illetve a körvasútról átszálloknak is egy plussz eljutási lehetőséget ad a belváros felé. A Thököly úton szintén hasonlóan lehetne megoldani a villamos közlekedést, mint az újpesti Görgey Artúr úton. A Rákoczi úton, viszont lehetne az útpálya két szélén a mostani buszsávban vezetetni a villamost. Egykor itt középen futott a vágány, de azóta sok aluljárót ott betemettek, illetve az autósoktól is több sávot elvenne. Bár én nem sajnálom, ha a belvárosi autópályából élhető környezet lesz, de újabb felháborodáshoz vezethet, illetve így sokkal kedvezőbben is kivitelezhető a projekt felesleges plussz gyalogátkelőhelyek és lejárók építése nélkül is. Az Astoriától én tovább vinném a 7-es villamost át az Erzsébet hídon, hogy visszakapja az elvesztett vágányokat és a Rudas Gyógyfürdőnél becsatlakoztatnám a 19/41/56 vonalba és egészen a Tétényi útig közlekedne közös pályán velük. A tétényi úton viszont szintén középen egészen Albertfalva vasútállomásig építenék vágányokat és így a déli vasútnak és az ottani lakótelepnek is lenne villamosos kiszolgálása. A végállomáson természetesen egy hátsó kapun keresztül akár a felújított Budafok kocsiszínbe is beállhatnak a villamosok pihenőre.
9-es villamos
Hasonlóan az 5-ös és 7-es vonalakhoz a 9-es busz is egy nagyon forgalmas vonal, köszönhetően annak, hogy a belvároson keresztül halad, illetve Kőbánya egyik legfontosabb összeköttetése a körúttal. Itt egyszerűbb lenne a villamosítása viszont, köszönhetően a sok villamos vonalnak. Az északi végállomása a Bogdáni útnál lenne, majd a Szentendrei úton és a Pacsirtamező utcán keresztül haladva érné el a Nagyszombat utca megállót, ahol jobb ívet venne és becsatlakozna a Katinyi Mártírok parkjánál a 17/19/41 vonalba, így a Lajos utca helyett a Bécsi úton közlekedne tovább. A korábbi 11-es villamost ezáltal újjáélesztenék. A Lajos utca a 109-es busszal lenne kiszolgálva a továbbiakban. A Margit híd Budai hídfőnél a 17-es villamos vágányaira térve a másik írányba is tudnának kanyarodni a villamosok, így a Margit híd és a Nyugati Pályaudvar között a 4-es 6-os villamossal közösen közlekedne. Az itt átalakításra váró Nyugati Pályaudvarnál a felüljáró helyénél jobbra kanyarodva haladna a Váci úton, majd bekapcsolódna a 47-es 49-es vonalba a Deák téren. Természetesen ezt csak a mostani állapot szerint fogalmaztam meg, mert a meghosszabbított 47-es vonalba már a Nyugatinál bekapcsolódna. A Kálvin térnél ágazna le és folytatná útját a Baross utcán át. A Kálvária térnél lévő vágány maradványok így újra élednének, majd az Orczy tér után a 28-as vonalon közlekedve érné el Kőbánya alsó vasútállomást. A 9-es villamos innen jobb ívben érné el az egykori Kápolna utcai villamos vágányokat, amin tovább közlekedve a Kápolna téren lehetne a végállomás. Egy távlati tervben akár az is lehetséges, hogy innen tovább vezetve a Kőér utcán, majd a Mádi és Harmat utcán külön-külön írányban érné el a Sibrik Miklós útat, ahonnan délre fordulva akár Kőbánya-Kispesten a kőbányai oldalon, csatlakozva a vasútállomás lejárójához és az ott épülő fejlesztési területhez egy jobb kapcsolatot teremtene, így megkönnyítve az Óhegyen és Újhegyen élők kötött pályás, kényelmes kiszolgálását.
A 12-es vonal mára már kisebb forgalommal bír, köszönhetően annak, hogy elveszítette Lehel téri kapcsolatát. Szintén a szocializmus áldozatának mondható, ugyanis a 3-es metró csonkította meg a 90-es évek elején. Mára csak az a szerepe, hogy a rákospalotai kertes házas övezetből, illetve újpest belsejéből szállítsa az embereket a metróhoz. Még tovább rontja a helyzetet, hogy a palotaiak többsége inkább az 5-ös buszt választja a belváros írányába vagy a 170-es busszal érik el a Központot, hiszen gyorsabb az Árpád úton keresztül. Sokszor gondolkodtak a megszűntetésén, viszont lehet, hogy a jövőben még is csak fellendül a forgalma, köszönhetően a 3-as metró fejlesztésnek. Hát nem vicces? Pont az a metró, ami megcsonkította, az lesz még is csak a megmentője? Ez azért is lehetséges, hiszen már a 80-as évek óta teritéken van a Káposztásmegyeri hosszabbítás ötlete. Igaz, akkoriban még a Váci úton keresztül egy szárnyvonalként érte volna el a lakótelepet és az Újpest-központig tartó hosszabbítás a Rákospalotai vonalszakasz lett volna, ami a 12-es villamost váltotta volna ki, de újra tervezték és Rákospalotát még sem fogja elérni a metró. Ehelyett Káposztásmegyerre tervezik vinni az egykori rákospalotai útvonalon, így a 14-es lehetséges megszűnésével a 12-es villamos felértékelődik. Ugyanis ez lesz az "ő tervük szerint" az egyetlen megmaradó felszíni kötöttpályás vonal a térségben, így értelemszerűen meghosszabbítják a Lehel térig, így az Angyalföldi végállomás megszűnik. Én is így tettem. A vonalat meghosszabbítottam a Lehel tér felé, viszont nem szabad megfeledkezni a tervezett Pesti fonodóról sem, ami majd a Lehel téri és Deák Ferenc téri végállomások összekötését teszi majd lehetővé, így ezáltal a Lehel tér, mint végpont megszűnik létezni. Tovább is vittem a tervben a villamost a Szent Gellért tér felé, viszont a Bartók Béla út helyett a tervezett Műegyetemi ágon vinném tovább a Kopaszi Gát térségébe. Itt terveznek egy végállomást, viszont örültség lenne nem tovább vinni a pár száz méterre található Szerémi úti vágányok felé. A Dombovári úton tovább vezetve rákanyarodna az 1-es villamos vonalra, majd Kelenföld vasútállomásig járna és az új villamos terminálon lenne a vége. Így a kudarcot vallott 19/49 bekötés helyett a 12-es vonal osztozna az 1-es villamossal.
14-es villamos
Bár az előbb szó esett a 14-es villamos lehetséges megszűntetéséről, de én kiállok a védelme mellett. Az újpestiek ugyanis megszokták már ezt a viszonylatszámot. Mivel a 3-as metró veszi át a vágányait Rákospalota-Újpest vasútállomástól Káposztásig, így visszarövidül a viszonylat is, viszont kap helyette kétszer annyi nyomvonalat délen. Ugyanis a 12-essel karöltve közlekedne a Lehel tér felé, majd a Váci úton, Károly körúton, Múzeum körúton, Vámház körúton és Szabadság-hídon keresztül eléri a Budai fonodót, így nem lesz többé pesti- és budai fonodó, hanem Budapesti fonodó hálózat alakul ki. A Gellért tértől viszont nem délre, hanem a Bartok Béla útra fordulva Kelenföld vasútállomásig közlekedne, így egy hosszabb útvonalon kiváltva a 49-es viszonylatot. Szóval, Goodbye 49 :(
17-es villamos
A 17-es vonalat szerintem senkinek nem kell bemutatni, aki pesten közlekedik. A város egyik legrövidebb viszonylatából született az egyik leghosszabb. Északon az 1-es villamossal együtt tovább járna az Aranyvölgy vasútállomásig segítve az Agglomerációból érkezőket, hogy ne csak a Vörösvári útra tudjanak tovább közlekedni, hanem a Bécsi út irányába is. Délen viszont az Albertfalva híd megépítését követően a Savoya Park után lehetőség nyílik Csepel elérésére is. A híd Csepelen a Budafoki útnál kapcsolódna be, így azon, illetve az Ady Endre úton tovább haladva érné el a Táncsics Mihály utcát. Itt délre fordulva a 3-as villamossal haladna közösen a Völgy utcáig.
18-as villamos
A másik személyes kedvencem a 18-as villamos újjáélesztése lenne. Amikor tervezték a Budai Fonodó második ütemét szó esett róla, hogy úgy alakítsák ki, hogy legyen a Budapartnak kapcsolata a belvárossal és belbudával. Utóbbinál a Batthyányi teret említették, ami azért sem jó, hiszen ott nem lehet végállomásoztatni és tovább kellene vinni a Margit híd felé, ahol összefonódik a két vágány. Itt csak a jól kitalált menetrendnek köszönhető, hogy nincs torlódás, de ha arra terelünk még egy viszonylatot, nem biztos, hogy eltudja a hálózat bírni a megnövekedett villamos számot, ráadásul még most is jó arra felé a kiszolgálás. Ehelyett én a Krisztina körúton közlekedtetném, mint ahol egykor is járt, most viszont az 56-ossal együtt. Hüvösvölgy lenne a kiinduló pont és a Széll Kálmán téren, illetve Déli Pályaudvarnál kapna metrós kapcsolatot. A Műegyetem rakparton keresztül érné el a Kopaszi Gátat, majd tovább haladva a 12-es villamosnál említett módszerrel, rákanyarodna az 1-es vonalra. Ami különbözik a 12-es villamoshoz képest, hogy a 18-as villamos nem Kelenföldre haladna, hanem az Etele út/ Fehérvári útnál lévő összekötő vágányokon keresztül a Fehérvári útra kanyarodna és így érné el a Savoya Parkot. Ezután a 17-es villamossal tovább haladva az Albertfalva hídon Csepelre is közlekedhetne, de csak a Szent Imre térig terveztem. Itt is lehetséges egy déli továbbvezetés vagy egy északi ráfordítás a leendő Észak-Csepeli városfejlesztés területére.
19-es villamos
A 19-es a kedvenc villamos vonalam Budapesten. Korábban a Batthyányi tér és a Kelenföldi vasútállomás között közlekedett, majd 2016-ban a Budai fonódó megépülésével el jutott a Bécsi út/Vörösvári útig is. Csak északon hosszabbítanám tovább az Aranyvölgy vasútállomásig.
23-as villamos
Sok tervben olvasható a 23-as villamos elindítása, viszont ezt a Jászai Mari tér és Keleti Pályaudvar között tervezik a jelenlegi 2M helyett. A 23-as mint Pesterzsébeti busz már régóta beépült a déli városrészben élők tudatába, így ennek kiváltására alkalmaznám a villamosjáratot. A villamos az Ady Endre térről indulna, majd a Lázár utcán és Jókai Mór utcán át érné el a Határ útat. A pesterzsébeti városközpont felé nem közlekedne, hiszen a peserzsébeti villamos tervben Kelet-Nyugati irányba buszok, míg az Észak-Déli írányban villamosok szolgálnák ki a kerületet. De erről, mint korábban is említettem, külön cikk lesz a felsorolás végén. A határ úton közlekedve érné el a Gubacsi útat, ahol a 2-es, 51-es és 61-es villamossal tovább haladva érné el a Mester utcát, ahonnan az 51-es villamossal haladna tovább a Haller utcáig. A Haller parknál a kocsiszíni összeköttetésre használt vágányokon fordulna rá a Haller utcára, majd a Haller/Soroksári Deltánál fordulna északra. A közvágóhídat nem szolgálná ki a továbbiakban, hiszen azt a korábban említett 2-es villamossal lehetne elérni Pesterzsébetről. A 2-es villamossal innen tovább haladva a Jászai Mari térig járna, ahol a korábban említett megmaradó 2-es villamos vágányait használva kanyarodna rá a Margit hídra. A Margit híd Budai hídfőjét elérve a 9-es villamos vonalán közlekedne a Bogdáni útig.
24-es villamos
A villamos jelenleg a Keleti Pályaudvar és a Közvágóhíd között közlekedik. Délen nem lenne szükség a hosszabbításra, hiszen a 2-es villamos szolgálná ki a Pesterzsébeti térséget. Északi irányba viszont annál inkább hasznos lehet egy hosszabbítás.A villamos nem közlekedne tovább a Festetics György utcába, hanem a Fiúmei úton haladna tovább. Az itt tervezett felüljáró megszüntetés miatt lehetőség lenne szintbeli közlekedésre. A Thököly útra ráfordulva Zugló vasútállomásig közlekedhetne tovább az 5-ös és 7-es villamossal, így nem csak a Keletibe érkező utasoknak, de a Nyugatiba érkező utasoknak is alternatívát nyújthat. Zugló vasútállomásnál az 5-ös villamossal haladna tovább Rákospalota, Máv-telepig, ahol a 62-es villamos mellett végállomásozhatna, így megteremtve a kapcsolatot a 8., 9. kerület és Pestújhely között.
28-as villamos
Mindkét irányba értékes lehet fejleszteni a vonalat. Nyugati irányba például a Népszínház utca helyett tovább lehetne vezetni és bekötni a Rákoczi úti villamos vonalakba. A Rákoczi úton tovább haladva az Astoriát is elérné, ahonnan jobbra kanyarodva a Károly körútra és a váci útra elérné a Nyugati Pályaudvart. Itt lehetne egy végállomást kialakítani a jelenlegi parkoló helyén. A parkoló sem szűnne meg teljesen, hanem átkerülne a pályaudvar más részére, akár az Eiffel tér mögé a 15-16-os vágányok helyére, ugyanis ezek a vágányok köszönhetően a Nyugati és Déli Pályaudvar összekötésének vasúti alagúttal. Azért is szerencsésebb itt létrehozni egy P+ R parkolót, hiszen az autómentes városliget miatt a belvárosba igyekvő autósok a Podmaniczky útra terelődnek rá, így innen könnyebben elérhetővé válik. A másik keleti vége a villamosnak annál érdekesebb, hiszen egy villamos blog oldalon olvastam a nyomvonal áthelyezéséről. Jelenleg a Maglódi úton halad a villamos, ahol szinte egy-két hajléktalan utazik többségben. A lakótelepet nem éri el, ez jelenleg a 85-ös busszal van kiszolgálva. Ezt kiváltva vagy felcserélve a villamos pályát át kellene helyezni az Ónodi utca után a Mádi és a Harmat utcán keresztül vezetve. Ezáltal az Élessarok kimaradna, de nem okozna nagy veszteséget, hiszen továbbra is ki lenne szolgálva a 3-as 62-es villamosok által. Az Újhegyi útat elérve balra kanyarodna, majd a Kozma utcán át az Izraelita temetőig járna a továbbiakban is, Itt még átgondolandó egy lehetséges Rákos vasútállomásig tartó szakasz, hiszen itt lehetőség nyílna a vasúti kapcsolatra, bár ezt az állomást az utóbbi időkben tervezik megszűntetni, így csak lehetőségként lenne átgondolandó.
32-es villamos
Szó esett már korábban a 3-as villamos meghosszabbítás kapcsán az északi hosszabbításról. Jelenleg az Örs Vezér tere és Göncz Árpád városközpont közötti részt a 32-es busz szolgálja ki. Régóta gondolkodnak a villamossal való kiváltásán, viszont nekem a szívemhez nőtt ez a viszonylatszámozás, emiatt a 3-as villamos helyett 32-es viszonylattal indítanék villamosvonalat nyugati irányba. Fontos az is, hogy az Örs Vezér terétől elérhető legyen a Mexikói út is, hiszen a tervek szerint itt is épül majd vasúti megálló. A 32-es villamos a Göncz Árpád városközpont helyett a Bogdáni úttól indulna, hogy kiszolgálja Óbudát is, illetve a metróállomás környékén sincs elegendő hely a toronyházak közt, majd a Flórián térnél kapcsolódna be az 1-es villamos életébe és a Honvéd kórház előtt a Papp Károly utcán, Gömb utcán és Szegedi úton keresztül keresztezné a Béke teret, majd Rákosrendező felett érné el a Kassai teret, ahol a jövőben lehetőség nyílik a kisföldalattira történő átszállásra. A Nagy Lajos király útján haladva kapcsolódna először a 3-as villamos életébe és elérve az Örs vezér teret tovább haladna Kőbánya irányába. Egészen a Kőbánya alsó vasútállomásig haladna együtt a 3-as villamossal, majd folytatná útját a 28-as villamos szakaszán. Az Egészségházat elhagyva térne le a Népligetbe, ahol végig haladva a tervezett Népligeti vasútállomást szolgálná ki.
37-es villamos
A 37-es villamos mondható a 28-as ikertestvérének is, hiszen kialakulásuk nagyjából egy időpontra datálható, viszont sokan nem is tudják, hogy korábban fordítva közlekedtek. Míg régebben a 37-es villamos a Kőbányai úton közlekedett, addig a 28-as a Salgótarjáni utcán át. Ez idővel felcserélődött és a mai 37-es vonal a Blaha Lujza tér és az Új köztemető közt jár, míg van egy betétjárata is, ami a Blaha Lujza tér és a Sörgyár között viszi az utasokat. A jövőben én megszüntetném a 37A járatot és a 37-es villamost is visszarövidíteném a Sörgyárig, hiszen a továbbiakban a sűrűbben közlekedő 28-as villamos szolgálná ki az Újköztemetőt. A nyugati vége viszont meghosszabbításra kerülne a Rákóczi úton, Erzsébet hídon át Budára, majd a Krisztina körút és Szilágyi Erzsébet fasoron keresztül a 61-es vonalon Hüsvösvölgyig, így létrehozva egy hosszú Nyugat-Keleti villamosvonalat. Ez lehetőséget biztosítana a Kőbányán élőknek, hogy átszállás nélkül utazhassanak hétvégente Hüvösvölgybe kirándulni.
41-es villamos
Ez a viszonylat Budapest leghosszabb villamosvonala jelenleg. Több, mint 18 kilométer hosszú és több, mint 1 óra a menetideje, viszont itt is érdemes gondolkodni hosszabbításon. Északi írányba nem hosszabbítanám meg Aranyvölgy vasútállomásig, hiszen a Külső Bécsi út így is túlterhelt lenne az ott tervezett 3 viszonylat miatt. Tudom, hogy sokan azt mondanátok, hogy Bécsi út nem lenne az a belső szakaszon? Valóban az is az volna, viszont jelentősen lehetne csökkenteni ott a forgalmat. Az északi végállomása maradna a Bécsi út/Vörösvári útnál annyi különbséggel, hogy mivel a jelenlegi végállomáson nem tudna várakozni a tovább közlekedő 17/19 viszonylat miatt, viszont a jelenlegi összekötő vágányokon se tudna egynél több szerelvény megállni, át lehetne vezetni a túloldalra a korábbi 11-es villamos végállomására, ahol jelenleg a forgalmból kivont járműveket pihentetik vagy akár az egykori Óbuda kocsiszín helyére, így egy lehetséges ingatlan fejlesztés esetén is könyebben elérhető lenne a villamos. A villamosok tárolása nagyon fontos, így azokat nem befolyásolná nagy mértékben, hiszen elég hosszú a kihúzó vágány. Kamaraerdőnél viszont lehetne egy hosszabbítást eszközölni. Bár igaz, hogy jelenleg a villamosvonalak nem lépik át Budapest határát, mégis érdemes lehet elgondolkodni egy Budaörsre történő hosszabbításon, hiszen ez nem csak a környéken található üzleteket segíti, hanem akár a vasútállomást is. Egy másik lehetséges írány a Budapesti határon belül az új Budai Szuperkórház kiszolgálása. Amíg nem épül tovább a metró ez a legközelebb eső kötöttpályás, környezetbarát közlekedési eszköz a térség elérésére. A Fülüke utca után egy jobb ívben érné el a Kőérberki útat, majd a szuperkórházat.
42-es villamos
Ez Budapest jelenlegi legrövidebb vonala, ha csak az alapjáratokat vesszük figyelembe és a betétjáratokkal nem számolunk. Öt megállóval rendelkezik és körülbelül hét perc a menetideje. Régóta tervezik déli irányba hosszabbítani a vonalat a Gloriett- és Havanna lakótelepek elérése céljából. Ezt a fejlesztést én is hasznosnak tartom, így én is bejelöltem az út vonalat egy lehetséges távlati tervvel. A távlati tervben én a Gilice tértől továbbvezettem a nyomvonalat a Cziffra György utcán és a Honvéd utcán át a Szemeretelep vasútállomásig, így elérve a Ferihegyi gyorsforgalmi útat, amelyet jelenleg az 50 villamos sem ér el, hiszen párhuzamosan halad mellette az Üllői úton. Itt viszont lenne még egy közös megállója az 50-es villamossal a Honvéd utcánál, így a Béke térről érkezők vagy a vasúttal érkezők is egy átszállással könyebben elérhetik a lakótelepeket.
Egy érdekesebb írány viszont az Északi hosszabbítás. Ezt én saját magam találtam ki! A határ út helyett a Bécsi úthoz hasonlóan tovább vezetném a vonalat, így a jelenlegi villamos terminál átmenő forgalommá alakulna. Itt nehezebb lenne a dolguk a mérnököknek, hiszen a felüljárót nem bonthatják el, mivel föld alá nem tudják dugni a 3-as metró kéreg alatti állomása miatt, illetve különszintű átjáró nélkül se maradhat a tér a dugók elkerülése érdekében. Itt az egyetlen megoldást jelentheti, ha jelenlegi kocsiszíni beállásokhoz használt vágányokat használják a villamosok. Miután kikerülték a felüljárót balról két lehetséges írány van. Az egyik, hogy visszavezetik az Üllői út közepére egyből, ami torlódáshoz is vezethet akár, a másik megoldás pedig, ha az Ecseri útig marad az útpálya szélén. Ez abból a szempontból nem előnyös, hogy a József Attila lakótelepen lakók esetleg panaszt tehetnek a megnövekedett zajszint miatt, ami nem releváns, hiszen ez a legforgalmasabb szakasz is az autók által vagy a parkolóhelyek számának csökkentése miatt. Ez utóbbi nagyobb problémát jelenthet. Így felmerülhet több megoldás is ennek az orvoslására. Az egyik a parkolóhelyek áthelyezése lenne, a másik pedig egy villamos alagút építése párhuzamosan a metró alagút mellett, Ez utóbbi egy költségesebb megoldás lehet, hiszen a metróval nehéz összeegyeztetni a szellőzök és átjárók megépítését. Így marad az előbbi verzió. Sok helyen hallottam már olyan ökörséget is, ahol azt fontolgattás, hogy a Határ úton vezetnék be a villamosokat a metróalagútba, hiszen Hannoverben is így van. Ez több sebből is vérzik, hiszen két különböző üzemről beszélünk. A villamos felsővezetékről veszi az áramot, méghozzá 600V-ot legjobb tudomásom szerint, míg a metró harmadik sínről 850V-ot. Ráadásul a peronmagasság sem egyezik, hiszen még egy Hannoveri villamosnál talán megoldható, de mi a helyzet az erre a vonalra szánt CAF villamosokkal?? Egy hibrid villamos gyártása meg sokba kerül, így ezt az ötletet el kell vetni. Ráadásul mennyire szerencsés egy másfél percenként közlekedő metró közé beszorítani több villamos járatot is? A megengedett sebesség sem egyezik, mivel míg a villamosnál ez maximum 50km/h-ra van engedélyezve, addig a metrónál ez a megengedett 80km/h. Tehát maradnak az előbb felvázolt lehetőségek. Műszakilag nem egyszerű, de nem elvetendő ötlet, hiszen a metrón kívűl semmi nem szolgálja ki ezt a térséget és így újjá lehetne éleszteni az egykori villamos közlekedést. A villamos az Ecseri útat elhagyva a vasúti átjáró után jobb ívben haladna be a Népligetbe, ahol kiszolgálva az épülő vasútállomást tovább haladna az Elnök utca felé. A jelenlegi metrópotló nyomvonalán elérné az 1-es villamos vonalat, majd bal ívben bekapcsolódna. Itt lenne a Népligeti megálló. A Mester utcáig közlekedne közös szakaszon, majd jobb ívben a jelenlegi 51A vágányain haladna tovább a MEster utca/Ferenc körútig, így egy közös végállomása lenne az 51-es villamossal. Ennek köszönhetően az 51A viszonylat megszűnne és helyette egy hosszabb, értelmesebb nyomvonal születne. A Népigeti autóbuszpályaudvar így elérhetővé válna, mind a Nagykörút és Ferencváros, mind Kispest írányából is átszállás nélkül.
44-es villamos
Ez egy érdekes saját elképzelés! Korábban a 44-es villamosról mindenkinek a Thököly úti villamos jut eszébe ez viszont valami más lenne. Jelenleg 44-es jelzéssel autóbusz közlekedik az Örs Vezér tere és a Centenáriumi lakótelep között. Ez ennek a kiváltására születne meg. A vonal keleten a Füredi utcán és a Rákosi úton haladna. Itt megszűnne a szintbeli keresztezés a vasúttal. Egészen a Mátyás Király utcáig. Jobbra kanyarodva érné el az Arany János és Sasvár utcán át a Centenáriumi lakótelepet, amit középen keresztezve haladna tovább és nem csak az Örs Vezér terével teremtene kapcsolatot az itt élőknek, hanem a Hévvel is, ugyanis a Futórózsa utcán át tovább haladva érné el a Mátyásföld, Jókai Mór utcát, ahol a városközpontjánál tervezik az új HÉV megállót kialakítani.
A másik irányban rákapcsolódna a 3-as vonalra az Örs Vezér terén és az Élessarokig tovább haladva rákapcsolódna a 37-es vonalra. Egészen a Magdolna utcáig haladnának közös szakaszon, ahonnan a Fiúmei úton keresztül érné el a Keleti Pályaudvart és a jelenlgi 24-es végállomásán állna meg a Festetics György utcában. Akkorra már nem fog ott megállni a 24-es, hiszen az a korábban említett Fiúmei útról fog a Thököly útra kanyarodni. Az Élessaroknál egyszerű lesz a rákanyarodás, hiszen jelenleg is van ott üzemi vágánykapcsolat. Az így létrehozandó új vonal a 16. kerületi lakótelepen élők kényelmesebb, átszállásmentes bejutását a városba is elősegíti.
44A villamosvonal
A 44A szintén saját találmány. A korábbi 29-es villamost helyettesítené, míg a 44 a korábbi 36-ost. A Keleti Pályaudvarról indulna szintén, mint a 44-es és a MAgdolna utcánál ráfordulna a Salgótarjáni utcára a 37-es vonalra. A Pongrácz úti lakótelepig együtt haladnának, majd a híd elhagyása után balra kanyarodva a Király vágányokon keresztül az Expo térre közlekedne. Ezzel fellehetne éleszteni az egykor megszüntetett vonalat és csak rendezvény napokon járna csökkentve ezzel a felesleges meneteket.
47-es villamos
A 49-essel ellentétben a 47-es fennmaradása fontos, hiszen Budafokot is kiszolgálja. A továbbiakban is közlekedne a Városház tér és Deák Ferenc tér között, viszont meghosszabbítanám a jelenlegi útvonalát alkalmazkodva a Pesti fonodóhoz. A Deák Ferenc teret elhagyva menne tovább a Nyugati Pályaudvar és Lehel tér irányába a Váci úton keresztül, majd a mostani 14-es vonalon elérné Rákospalota-Újpest vasútállomást. Itt tovább haladva a 12-es villamossal együtt érné el Rákospalota, Kossuth utcát. A Rákospalotai hurokról készült látványtervben nem szerepelt a vonal, csak a 12-es és 5-ös villamos. Ez köszönhető annak, hogy csak műszakilag akartam bemutatni az útvonalat és nem akartam túlzsúfolni a térképet. Elképzelhető akár egy olyan tovább fejlesztés is, ahol a Külső Fóti úton továbbhaladva a Bogáncs utcánál végállomásozhatna mind a három vonal, ha nem férnének el. Az utóbb említett helyen lehetőség nyílna egy nagyobb villamos terminál építésére, hasonlóan a Kelenföldihez.
50-es villamos
Dél Pest legforgalmasabb villamos vonaláról van szó és egy szerencsés túlélőről. Öt percenként, sőt néha sűrűbben követik egymást a villamosok ezen a szakaszon, hiszen a teljes 18.kerületet szolgálja ki. Nagy a teher, ami erre a villamos vonalra nehezedik. Korábban tervezték kiváltani is a járatot a 3-as metró szárnyvonalával, ezért is épül 3 vágány a Határ úti állomáson. Végül nem valósult meg az elképzelés. Mindkét írányban tervbe van véve a hosszabbítás legalább is én így gondolom. A déli végét nem én terveztem. Sok szó esett már róla, hogy a déli végét a Béke tértől tovább húznák majdnem a reptérig. Én Vecsésig képzeltem el, ahol a vonatot és a nagy bevásárlóközpontokat is elérné a villamos. Itt rendelkezésre áll elegendő hely egy pihenő kialakítására is.
Az északi végét viszont már én találtam ki, abból a szempontból, hogy hasonlóképpen a 42-eshez tovább vezetném a Népligetig, majd a Közvágóhíd helyett a Bécsi út felé csatlakoztatnám be az 1-es villamos vonalba. Egészen a Puskás Ferenc Stadionig vinném, ahol a jelenlegi kihúzó vágányokon váltana írányt. Korábban is láttam hasonló elképzelést, viszont ott a Bécsi útig képzelték el. Én feleslegesnek tartom odáig kihúzni a vonalat. Sok helyen le lenne terhelve így is az 1-es vonal, de mégsem egy 4-es 6-osról beszélünk, ahol fontos a másfél perces követés. A felújított pályának köszönhetően az 50-es villamos is kitudná használni a gyorsvillamos funkciót, ráadásul a Puskás Ferenc Stadionnál se várakozna többet, mint akár egy metró, egyből fordulna vissza, amint lehetséges. Nagyobb pihenő idejük a vezetőknek inkább a déli végállomáson lenne, ahol több vágány kiépítésével ki tudnának állni a forgalomból is. Ezzel a gyorsfordulással a tároló vágányokat se terhelnék le túlságosan egy esetleges műszaki hiba miatt kiállított villamos elől.
51-es villamos
Az 51-es vonal, míg északon semmit sem változna, addig délen annál inkább. A Pesterzsébetre való bejárása megszűnne, így a vonal a Gubacsi út után végig a Határ úton haladna a Határ úti metróállomásig a jövőbeli 61-es villamost segítve. Pesterzsébet már a korábban is említett 2-es (a Városközpont felé) és 23-as (Jókai Mór utca felé) villamosokkal lenne kiszolgálva. A Határ út metróállomás előtti tér háromszögelve lenne a villamosok által, hiszen az átmenő forgalom miatt a 42/52 megállójában nem állhat meg sem az 50-esében.
52-es villamos
A következő egy kis ízletes csemege. Már régóta tárgyalnak a pesterzsébeti hurok felszámolásáról, hiszen nem szolgálja ki a lakótelepet és csak déli irányba éri el a központ szélét. Északi irányba felesleges átszállásokra kényszeríti az utasokat a Tátra téren. Ezáltal a mások által is javasolt Török Flóris utca két irányúsításán kell gondolkodni. A térképen jól látszik a mostani hurok és az új nyomvonal. Ezt nagyítva a képgalériában tudjátok megtekinteni. A Jókai Mór utca szakaszt a 23-as villamos venné át, míg a Nagy Sándor József utca teljesen megszűnne, így a most is közlekedő 151-es autóbusz teremtene ott kapcsolatot. A Vörösmarty utcai szakasz is megszűnne és így ezt akár a módosított útvonalon közlekedő 35-ös autóbusz szolgálná ki, míg az Ady Endre utcai pár száz méteres szakasz teljesen megszűnne, hiszen itt nincs jelentősebb forgalom. Pacsirtatelep felszámolásra kerülne, így akár egy parkot lehetne létrehozni játszóterekkel a helyén. Az Előd utca után balra kanyarodva az Alsó Határ útra elérné a Jaehn Ferenc kórházat, így segítve a 123-as buszt. Visszafelé ugyanúgy a Török Flóris utcán közlekedne végig, így gyorsabb kapcsolat jön létre a déli kertes házas övezet és a városközpont között.
Az Északi végén Határ útnál tovább vezetve a 42-es 50-es villamosnál felvázolt elképzelést követően érné el a Népligeti vasútállomást, ahol a 32-essel lenne közös végállomása. Így a Pesterzsébeten élőknek nem csak a Közvágóhíd új vasútállomása felé nyílik lehetőségük átszállni, hanem Népligetnél is. Az utóbbi az én tervem!
56-os villamos
A most következő egy érdekes fejlesztés, hiszen az 56A betétjárat megszűnne, így nem lassítaná a "Szakorvosi rendező" Újbudán a Fehérvár úti villamosokat. A déli vége maradna a városház téren, míg az Északi vége módosulna. Megmaradna a jelenlegi útvonalon, viszont Budagyöngye után nem Hüvösvölgybe közlekedne, hanem újjá élesztve az egykori 58-as villamost Zugligetbe haladna. Bár ez utóbbi csak egy elképzelés, hiszen ma már nincs akkora forgalma a vonalszakasznak, viszont egy remek alternatíva lehet, ráadásul felszabadítja a Hüsvösvölgyi villamosokat a túlzsúfoltságtól.
59-es villamos
Az 59-es vonal semmiben nem változna. Maradna továbbra is a Márton Áron tér és a Szent János kórház között.
60-as villamos (Fogaskerekű)
A fogaskerekű napjainkban kevesebb népszerűségnek örvend. Inkább használják sokan kirándulásra, mintsem köözlekedési eszköznek a hétköznapokban. Lassú, cikázó útvonala miatt többen a 21-es busszal közlekednek, főleg köszönhetően annak, hogy nem éri el se Normafát, se a nagyobb budai csomópontokat. Ennek fejlesztésére már régóta tárgyalják a Balázs Mór tervekben a hosszabbítási lehetőségét. Nyugaton a Széchenyi-hegytől tovább haladva Normafáig hosszabbítanák, míg Keleten a Széll Kálmán térig. Az utóbbi sokkal nehezebb műszaki megoldást igényel. A fogaskerekű magaspadlós ugyanis, akárcsak egy metró, illetve szélesebb is, mint egy villamos, így a Szilágyi Erzsébet fasoron nehéz bekötni őt a hálózatba. Sokan új járművek vásárlásán gondolkodnak, ami érthető is, hiszen már idősek az osztrák szerelvények. Viszont ha alacsonypadlós szűkebb kocsikra cserélik őket, akkor elveszíti a varázsát a vonal, ráadásul jobban fog rángatni közelebb ülve a vágányokhoz. Én biztosan úgy terveztetném meg, hogy a Városmajornál föld alá bújtatnám és egy látványos föld alatti állomást, hoznék létre a Nyúl utcánál és a Széll Kálmán téren. A letisztult, modern állomások helyett én biztos egy barlanszerű állomást hoznék létre, mint Stockholmban, hogy mindenki a csodájára járjon. Így érhető el a vonzóbbá tétele és a vegyes üzem elkerülése egy nagyjánból 880 méteres alagút kiépítésével.
61-es villamos
A 61-es villamos Hüvösvölgy és a Móricz Zsigmond körtér között változatlan maradna, viszont a "Szakorvosi rendező" helyett tovább közlekedne a Fehérvári úton hasonlóan az 56-oshoz. A Galvani utcáig haladna együtt a többi villamossal, majd az Andor utca megálló után bal ívben a Galvani utcán keresztül haladna át az új Galvani hídon. Csepelen átszállás nyílna a Csepeli H7-es hévre, illetve még elképzelhető itt egy Diákváros megállóhely is. Átérve Pestre az Illatos úton és a Gubacsi úton keresztül érné el a Határ útat, ahol az 51-essel együtt a Határ út metróállomásig járna. Ezzel a megvalósítással Kispest, illetve Pesterzsébet számára is elérhetővé válna Csepel, Buda és Hüvösvölgy.
62-es villamos
A 62-es villamossal a megszokott útvonalon lehetne közlekedni, annyi eltéréssel, hogy a Blaha Lujza tér helyett a Népliget vasútállomásig járna, ahol a 32-es és 52-es járattal lenne közös végállomása. A 62A viszonylat megszűnne, így a Mázsa téren a nagy semmi közepén nem lenne végállomása.
69-es villamos
Változatlan maradna az útvonala Újpalota és a Mexikói út között. Annyi változás lépne életbe, hogy az Újpalota, Fő téri megálló áthelyezésre kerülne a metró miatt a kanyarba, míg a jelenlegi megszűnne és helyette feljebb Újpalotai rendelőintézet néven jönne létre még egy új megálló. Az Erdőkerülő utcánál végáálomásozna, de lehetséges lenne tovább vezetni akár a jelenlegi 196-os busz termináljára vagy egyenesen a korábban tervezett lakóparkba.